Artykuł omawiający zalety i wady klas integracyjnych w Polsce, oraz alternatywy w postaci szkoły specjalnej. Poruszona została bardzo ważna kwestia pozornego włączenia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, gdzie przystosowania które mają za cel integrację takich uczniów pogłębiają ich wykluczenie.
Prelekcja na temat możliwości przełamywania ograniczeń przez osoby z niepełnosprawnością, poprowadzona przez Wioletę Więckowską - koordynatorkę projektów prospołecznych mających na celu aktywizację osób niepełnosprawnych. Jest ona również redaktorką naczelną poradnika dla dzieci „Przybij piątkę koledze be dłoni”, wydanego w ramach kampanii „Równi w różnorodności” prowadzonej przez Fundację Hipoterapia wraz z firmą DrOmnibus. Choć od dzieciństwa zmaga się z rdzeniowym zanikiem mięśni (SMA typ III), to nie brakuje jej ducha walki oraz aktywności prospołecznej. Koordynatorka projektu „Moda bez ograniczeń”, uczestniczka międzynarodowych warsztatów we Francji dotyczących inkluzji społecznej, niepełnosprawności i praw dziecka.
Prelekcja na temat niezależności osób z niepełnosprawnością. W jej trakcie omówione są stereotypy związane z postrzeganiem osób z niepełnosprawnościami jako niezdolnych do niezależnego życia, oraz to, jak zmiana stereotypowego myślenia o tych osobach ułatwia im bycie w pełni niezależnymi.
Rozmowa kilku ekspertów z zakresie trudnych zachowań w edukacji, w której podjęty zostaje temat bullyingu, czyli prześladowania i dręczenia rówieśniczego. W trakcie rozmowy wyjaśnione zostają źródła występowania bullyingu, jego wpływ na uczniów, oraz sposoby jemu przeciwdziałania.
Film dokumentalny, przedstawiający pracę asystentów osobistych osób z niepełnosprawnością w Danii. Model duński, który sprawnie funkcjonuje już od wielu lat, może posłużyć za wzór i inspirację dla asystentów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Seria filmów edukacyjnych autorstwa Tomasza Piekota, językoznawcy i eksperta w dziedzinie prostego języka. Filmy na przykładzie tekstów urzędowych, wprowadzają w tematykę prostego języka. Jest on świetnym narzędziem do sprawnej komunikacji, zwłaszcza z osobami u których występują trudności z rozumieniem skomplikowanego i abstrakcyjnego języka, np. z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Artykuł, omawiający model Porozumienia bez przemocy, oraz jego zastosowanie do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie, które zaliczają się do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Gotowy scenariusz lekcji obejmującej zapoznanie uczniów z mechanizmami winy i wstydu, oraz sposobami radzenia sobie z nimi.
Artykuł wyjaśniający pokrótce czym jest wstyd, skąd bierze się w przestrzeni szkolnej, i jak pomóc go przezwyciężać uczniom.